14 Mei,Vakantie met Chinezen (2)/Bye bye Nanning - Reisverslag uit Nanning, China van Pieter Knibbe - WaarBenJij.nu 14 Mei,Vakantie met Chinezen (2)/Bye bye Nanning - Reisverslag uit Nanning, China van Pieter Knibbe - WaarBenJij.nu

14 Mei,Vakantie met Chinezen (2)/Bye bye Nanning

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

14 Mei 2015 | China, Nanning

Om 7h30 moesten we eten Ik was om 6h15 wakker, nog voor de wekker afging. Eerst ff m’n mail gecheckt om te zien of m’n blogs door Bas goed waren gepost…….. Goed gedaan Bassie. Om 7 uur werd er op de deur gebonst. De toergids wilde me wakker komen maken. Het ontbijt werd geserveerd aan 2 tafels. Rijstebrij met hartig gevulde warme broojes en een schaaltje eieren. Anderhalf ei per persoon…… da’s handig in China. Ik heb al aardig wat geleerd dus zorgde ik ervoor dat ik er 2 had…… ik heb tenslotte het grootste lichaam van alle tafelgenoten. Hemelvaartsdag doen ze hier niets aan.
Na het eten de bus weer in en op weg naar de 3e en laatste attractie van de tour. Alles is een verrassing voor me want ik kan het Chinese dagprogramma niet lezen. Voor deze attractie moest ik de keuze maken of ik met de bus of lopend terug wilde. De bus was 5 RMb dus heb ik in ieder geval het kaartje maar gekocht.
Na de ingang begond de wandeling. Deze bestond uit trappen en paden bergafwaards door een prachtig ourwoud. Het geluid van krekels was enorm. De vogels kwamen er niet doorheen.
Een lul van een Chinees kwam er wel doorheen. Ik had namelijk een chinees die steeds achter mij aan liep en tegen me begon te praten in het Chinees. Ik heb hem niet afgepoeierd maar hem in zijn waarde gelaten maar irritant vond ik hem wel, ik probeerde hem te ontwijken maar dat was moeilijk. Gisteravond probeerde hij ook mij ervan te overtuigen dat hij wel een kamer met mij kon delen. Precies om dat soort mensen neem ik altijd tegen een meerprijs van 50 RMB een kamer alleen voor mezelf.
De weg bleef naar beneden gaan en het krekelgeluid nam af en het watergeluid toe. Van een Let uit een toergroep Letten hoorde ik dat dit een bezoek aan de grand canyon was, de bodem ervan wel te verstaan. Dat bleek inderdaad nog een eind dalen te zijn en dus het kaartje voor de bus terug naar boven nog even gecheckt in m’n portemonnee. Met een gerust hart verder door trappetjes, rotsen, paadjes, langs water, over water en uiteindelijk door een grot heen het water volgend. Uiteraard met prachtige Chinese LED kleurenverlichting. Het was beneden broeierig en heet. Wat nat werd werd niet meer droog. Toen ik dacht het einde van de trip bereikt te hebben kwam het hoogtepunt: Een ontzettend hoge waterval met overigens geen grote hoeveelheid water dat de Chinese grand canyon instortte. Uiteraard zijn er meerdere punten ingericht om foto’s te maken en volgens goed chinees gebruik wordt er niet op de beurt gewacht maar gewoon de beste plaats pakken en iedereen vragen weg te gaan. Gelukkig was ik er ook goed in en kreeg makkelijk vrijwilligers om de foto met mijn toestel te maken. De waterval was 500 meter weg. Ik liep alweer op het paadje terug toen iemand me riep dat ik nog werder moest. Het groepje van 4 heren , waaronder die etter, maar even gevolgd. Uiteindelijke Kwamen we uit tot bij het neerstortpunt van de val. In dat meertje Kwamen ook nog 2 stroompjes bij elkaar en verdwenen met z’n allen in de grot. Ook die nog even gevolgd dankzij de LED verlichting. In de grot droop het behoorlijk en ik (en iedereen) kwam na de verplichte route dus uiteindelijk kletsnat naar buiten……. waar niets droog wordt.
De terugweg was ook net zo prachtig maar we hoefde niet meer naar boven. We gingen stroomopwaarts het andere stroompje. Daar nogmaals door een berg heen en aan de andere kant hoorde ik luide muziek. Er was net een cultureel muziek en dansprogramma begonnen. 20 minuten later kwam de gids naar me toe om ons naar de busjes te brengen voor de tocht naar de grote bus.
Na 10 minuten bussen stopten we bij een restaurant waar we een simple lunch genoten. Direct daarna verder …… tot aan de achterkant van de file. Het begin van de fie end us ook de oorzaak was buiten zicht maar van de andere kant kwam niets. We hebben daar 2 uur en 15 minuten stil gestaan in de hitte naast de rijstvelden. Qua omgeving en uitzicht had het slechter gekunt. Ach ja, je kunt het maar een keer meemaken. Eigenlijk vond ik het niet heel erg want die 2 uur ging van mijn 4 uur wachttijd op het treinstation van Nanning af. Na nog een sanitaire stop kwamen we aan in Nanning, vlak bij het station waar ik moest zijn.
Jasmine had het ticket al voor me gekocht en ik hoefde alleen maar de reservering op m’n telefoon en m’n paspoort aan het loket in het trein station te laten zien. Ik kreeg direct m’n ticket, Jasmine had ook al betaald. Om dat ik nog niet gegeten had ben ik een van de 2 junkfood restaurants binnen gegaan. Dico’s dus. Een hele kippepoot met patat besteld en koffie toe.
Om 10 uur naar de wachtzaal voor m’n trein toe, daar zate al een paar honderd mensen voor deze trein te wachten. 10 minuten vertraging warden aangekondigd. Uiteindelijk werd groen licht gegeven en konden de passagiers door de 6 sluisjes, tevens electronische ticket controle, in kudde vorm naar het perron waar de trein klaar stond. M’n plaatsnummer stond op m’n ticket dus even zoeken en m’n bed gevonden : de bovenste van een stapelbed van 3. Op de onderste laag lagen 2 oude mannen van boven de 50. Onder mij twee mannen van middelbare leeftijd ca 33 ;) en de plaats naast mij en daaronder 2 prachtige jonge Chinese dames. Als het licht aan was gebleven zou ik dus een goed uitzicht hebben gehad. Nog even een geurbeschrijving: gemengde zweetvoeten en okselgeuren. Went snel want na 20 minuten had ik er geen last meer van. Toen ik net lekker lag scheen iemand met een zakjantaarnpaal (een kleuterwoord van Denise) in m’n gezicht. Ik moest m’n ticket inleveren tegen ontvangst van een plastic kaartje. Daarna ben ik in slaap gevallen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Reizen is mijn passie. Combineren met business is dan ideaal. Gelukkig laat mijn baantje me toe overal te werken waar een internet aansluiting is. Dory wil wel op vakantie maar niet als ik dan ook nog ga zitten werken. Heerlijk is dat, kunnen we nog een keertje weg, en dan samen.

Actief sinds 23 Feb. 2011
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 10943

Voorgaande reizen:

24 April 2015 - 04 Juni 2015

Asia Pacific Beach

Landen bezocht: