22 Mei, Mount Sanqing. Absoluut fantastische dag. - Reisverslag uit Shangrao, China van Pieter Knibbe - WaarBenJij.nu 22 Mei, Mount Sanqing. Absoluut fantastische dag. - Reisverslag uit Shangrao, China van Pieter Knibbe - WaarBenJij.nu

22 Mei, Mount Sanqing. Absoluut fantastische dag.

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

22 Mei 2015 | China, Shangrao

5h55 werd ik wakker gebeld,6h30 ontbijt, 7 uur vertrek naar San Qing Shan (Shan = Berg). We moesten nog een uur rijden bleek. Dat was geen straf deze keer omdat de omgeving prachtig was. Jammer dat de chauffeur zo hard moest rijden zodat iedereen meer met het verkeeer en vasthouden in de bochten bezig was dan van het uitzicht te genieten. Overigens was de chauffeur niet slecht.

Vanaf de parkeerplaats liepen we naar de ingang, 1 km verderop en 100 meterhogerop. We kregen van de gids kaartjes voor de kabelbaan naar boven. Waarschijnlijk ruik ik erg lekker want iedereen willde in de zelde kabine als ik. De kabine werd op de kabel gezet en daar gingen we. Het enige broodje dat ik voor lunch had meegenomen viel precies door het onderste deel van het deurtje waar geen ramen in zaten…… dag lunch. Gelukkig had ik nog een appel en een banaan. Het uitzicht was adembenemend. Het is niet met woorden te beschrijven, zo mooi. Dat adembenemende bleef voor alle uitzichten het geval voor de volgende 6 uur.

Boven gekomen begonnen de eerste fotosessies, iedereeen bij de balustrade om anderen fotos van zichzelf en het uitzicht te maken. Ik deed vrolijk mee en vroeg een dame uit ons gezelschap om een foto van mij te maken. De doos snapte er niets van en liet ook nog een keer mijn Panasonic lumix TZ-20 nog een keer stuiteren op het beton…… mooie deuk als herinnering maar hij deed het nog wel. Nu begon het echte klimwerk. Gelukkig heel geciviliseerd via trappen en gewoon de massa volgen. Met mijn berwandel ervaring weet ik dat ik langzaam en gestaag moet doorlopen. De gids (een meisje van nog geen 40 kg) wist dat ook, de anderen niet. Ik was als eerste boven na een uur trappenlopen. Het laatste trapje kon ik rennend doen. Alle anderen waren volkomen uitgeput. Ze hadden me al een paar keer gepasseerd en ik hen weer. Onderweg waren ook handige ondernemers die een tuinstoel tussen 2 bamboe palen hadden vastgebonden en de zwakkere broeders en zuster tegen betaling wel naar boven wilden sjouwen. Boven (GPS ca 1600m) aangekomen vertelde de gids me dat we nu 8 km horizontaal zouden lopen. Dat klopte, maar wel met een bijna onmerkbare klim. Die gekke Chinezen hebben een fantastisch wandelpad lang steile afgronden gemaakt. Gat in de berg boren, stalen paal erin en een betonnen blad met handrailing erop…. Dat pad is 8 km lang !!!!!! Bijgaand wat fotos die ik heb genomen; vertellen kan ik het niet. Na het pad op grote hoogte begon de afdaling. Onderweg belde Dory me nog op (doet ze trouw elke dag) en heb ik het haar allemaal verteld en moeten beloven om deze tocht ook een keer met haar te doen….. waarvan akte.
Ca 13h00 uur kwamen we bij het restaurant waar we geen reservering hadden en waar ook geen plaats was. Vandaar dat er gezegd was dat we zelf voor lunch moesten zorgen. Ze hadden wel mogen zeggen dat er voldoende kraampjes waren waar eten als handmaaltijd gekocht konden worden. Dat scheelt een paar uur sjouwen met lunch….. die had ik da nook al om 10 uur op. Ik houd er niet van om met tasjes te moeten sjouwen. Een fles water heb ik altijd in m’n achterzak.
Vanaf het restaurant was het nog zo’n 100 meter naar beneden naar de kabelbaan. Daar allemaal het toilet in (60 urinoirs en 30 hokjes met een gat in de vloer)….plaats genoeg. Ook nog ca 20 wastafels om handen te wassen. Even terzijde: van bijna elke kraan in een publiek toilet zit de kraan los (moet ik steeds aan die tang van Mario denken). Vervolgens weer naar de parkeerplaats met de kabelbaan. De terugreis liep voorspoedig en was ook mooi. Ik heb tijdens het minst mooie stuk even geslapen;)

Tijdens de rit ook wat gecommuniceerd met Jasmine en geregeld dat ik morgen naar een vriendin van haar iets ten noorden van Changsha zou gaan (Wuxizhen). Daar ben ik eerder met Jasmine geweest en de omgeving is daar bijzonder mooi. Ze schijnt inmiddels een 2e kind erbij gekregen te hebben. Ik heb ook Zhang Jia Jie overwogen maar dat is weer zo’n eind in de bus….. maar kan nog altijd. Daarna ook hetzelfde hotel in Nanchang geboekt als eergisteren. Jasmine stuurde me de reserveringsnummers voor de treinen morgen per SMS toe. Eerst naar Changsha Nan en daarna naar Miluo Dong (Noord –Bei, West-Xi, Zuid-Nan, Oost-Dong) Bij elk hogesnelheidstreinstation wordt aangegeven aan welke kant van de stad het ligt. De stations van het oude net liggen in de binnenstad net als bij ons. Mijn hotel ligt 300m van het oude station Nanchang in af maar een uur per bus van NanChang Xi.

Na inchecken in het hotel ben Ik gaan zoeken naar een restaurant. Redelijke restaurants waren niet te vinden vreemd genoeg. Dus maar zo’n goedkoop dingetje gevonden. 13 RMB (2EUR) voor groente, vlees en rijst. Het vlees was 50% vet en heb ik dus laten liggen. Daarna ben ik gaan uitzoeken waar de bus naar NanChang Xi vertrekt. Dat duurde ff langer dan ik had gedacht maar met behulp van 4 studenten Engels kwam het helemaal goed. Ik weet nu wat ik morgen moet doen.

Terug naar het hotel en als een blok in slaap gevallen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Reizen is mijn passie. Combineren met business is dan ideaal. Gelukkig laat mijn baantje me toe overal te werken waar een internet aansluiting is. Dory wil wel op vakantie maar niet als ik dan ook nog ga zitten werken. Heerlijk is dat, kunnen we nog een keertje weg, en dan samen.

Actief sinds 23 Feb. 2011
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 10939

Voorgaande reizen:

24 April 2015 - 04 Juni 2015

Asia Pacific Beach

Landen bezocht: