30 Mei, Xuchang – Chengdu …… optiekproblemen - Reisverslag uit Chengdu, China van Pieter Knibbe - WaarBenJij.nu 30 Mei, Xuchang – Chengdu …… optiekproblemen - Reisverslag uit Chengdu, China van Pieter Knibbe - WaarBenJij.nu

30 Mei, Xuchang – Chengdu …… optiekproblemen

Blijf op de hoogte en volg Pieter

30 Mei 2015 | China, Chengdu

6h00, Blauwe lucht en een zonnetje, Knallen van zwepen die grote tollen aanslaan om te laten draaien, een grote groep mannen staat ergens te exerceren en schreeuwen daarbij, klinkt een beetje als militairen die staan te exerceren. vaak hoor ik tot vier tellen. Het zijn de dagelijkse geluiden in Xuchang. Als ik door hoge nood gedreven opsta en uit het raam kijk zie ik 4 verdiepingen onder me een groep oude vrouwen (40-70) oefeningen doen onder leiding van een stukje elastiek. Dat ervoer ik toen ik na dat de nood gelenigd was een half uurtje mee heb geoefend op m’n kamer. Jeetje nu merk ik wat ik allemaal niet meer kan.

Toen ik het blogje van 29/5 geschreven had en de foto’s had toegevoegd zag ik dat er een heleboel foto’s gewoon niet zichtbaar zijn voor alle lieve kijkblogkinderen. Die hebben ook nooit feedback gegeven maar het lijkt een drama bij de host www.waarbenjij.nu. Ik laat het maar zo. Als ik thuis ben maak ik (een keer) een online directory met alle foto’s die ik gemaakt heb.

Na m’n dagelijkse 2 gekookte eieren, een bakje rijstebrij met graantoevoeging, 4 cherrytomaatjes en 2 zoete buns afscheid genomen van de afschuwelijk uitziende ontbijtdame die me ‘s morgens altijd vertroeteled in de ontbijtkamer. Daarna de rugtas inpakken en uitchecken. Bij het inchecken had ik 700 RMB deposit betaald. Nog nooit heb ik sneller uitgecheckt. Ik werd meteeen geholpen, gaf m’n deuropenmaakkaartje aan de altijd vriendelijk en ietwat verlegen receptioniste, deze toetste 3 toetsen en en gaf me 6 RMB terug…… alles bij elkaar 10 seconden…… ik was zowaar verbaast.

Om 9 uur was ik bij Jasmine. Al aan de late kant. Toch snel wat litchies gegeten die op de woonkamertafel lagen. We moesten eigenlijk meteen naar de bus die me naar het vliegveld moest brengen. Jasmine stelde voor op haar Electrische scooter te gaan. Ik reed, m’n rugtas tussen m’n benen en Jasmine met Jiahou op schoot in amazonezit achter mij. Ik heb maar langzaam gereden en de drukte waar mogelijk vermeden.
We waren 9h15 bij de bus die om 9h30 vertrok. Afscheid genomen van Jasmine en Jiahou, van Joy had ik gisteravond al afscheid van genomen. In de bus had ik een mooie plek maar die heb ik later opgeofferd aan een echtpaar dat niet naast elkaar kon zitten.

Op het vliegveld schoot me door de kop dat ik m’n doosje met reservebril, contactlenzen en m’n Nederlandse Simkaart al een paar dagen niet had gezien…… zat ook niet in m’n backpack. Meteen Jasmine gebeld om te vragen of zij de receptie kon vragen. In het vliegtuig had ik een mooie raamplaats net voor de vleugel. Ik was als eerste was ingestapt vanuit de bus (geen slurf vandaag). Naast mij kwam een Chinees meisje zitten dat heel vrolijjk was en spontaan engels begon te praten. Vlak voor dat we opstegen, tijdens het taxien vertelde me dat het haar geluksdag was. 1e keer naar Chengdu, 1e keer in een vliegtuig en on top: ze was jarig. Toen zijn we snel van plaats verwisseld en heeft ze de hele rit kunnen genieten van het uitzicht.

Na aankomst de taxi in en naar de buurt waar ik in 2007 en 2008 veel was geweest. Ook qiqi gemeld dat ik er was en die vertelde me dat ze pas maandag op me had gerekend en dus al andere plannen had voor het weekend, maandagavond gaan we eten. Na de rit die net als vroeger 37 RMB kostte eerst een lekker kopje koffie gedronken bij www.chengdubookworm.com. Helemaal on the beaten track maar toch ook een beetje anders. Het lijkt een soort huiskamer voor lokaal wonende buitenlanders. Tijdens m’n 2e kopje kwam er een jonge Chinese dame naast me zitten. Of ik wat met haar wilde praten. Ik schatte haar nog geen 20. Goedwillend als ik ben heb ik dat verzoek ingewilligd. Uiteindelijk is ze met me mee gegaan op mijn zoektocht naar een hotelkamer. Na 3 hotels afgewezen te hebben ben ik bij een hotel uitgekomen waar ik vroeger ook een keer met Dory heb overnacht. Het staat tegenwoordig bovenop een metrostation en dat vind ik wel erg handig.

Na m’n sandalen gewassen te hebben, ik meende een geurtje te ontwaren, ben ik op m’n bril gaan zitten. KUT. Nu zat ik even echt te balen. Reservebril ook al kwijt. Het was de bril die ik in Shenzhen had laten repareren voor 100 RMB. Ik ben op soppende sandalen meteen een speurtocht begonnen naar een opticien. Dat is gelukt. Morgen om 16h00 kan ik de bril weer ophalen.

‘ s avonds gegeten in de bookworm. De catering hostess uit Nevada was wel erg vriendelijk maar toen ik na een uurtje vroeg waar m’n eten was bleek ze vergeten te zijn dat aan de keuken doorgegeven te hebben. Bij het afrekenen 2 uur later maakte ze haar fout goed. Het diner en een toetje (koffie) hoefde ik niet te betalen. Alleen het glaasje verse citroensap zonder suiker moest ik afrekenen.

Nog wat gekletst dar met een Engelsman. Die had lange tijd voor Shell gewerkt (ook in Rijswijk) en verhuurde zich nu als eenpitter aan Sinopec die hun oliebronnen in Irak ontwikkelden. Hij had een gelologische achtergrond. Hij vertelde dat dat erg lucratief was. Hij wist niet hoe lang het feestje voor hem zou duren maar zag het oprukken van ISIS als een bedreiging van zijn inkomsten. Hij woont op Ko Samui in Thailand.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Reizen is mijn passie. Combineren met business is dan ideaal. Gelukkig laat mijn baantje me toe overal te werken waar een internet aansluiting is. Dory wil wel op vakantie maar niet als ik dan ook nog ga zitten werken. Heerlijk is dat, kunnen we nog een keertje weg, en dan samen.

Actief sinds 23 Feb. 2011
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 10891

Voorgaande reizen:

24 April 2015 - 04 Juni 2015

Asia Pacific Beach

Landen bezocht: