31 Mei, Chengdu….. loopdag, - Reisverslag uit Chengdu, China van Pieter Knibbe - WaarBenJij.nu 31 Mei, Chengdu….. loopdag, - Reisverslag uit Chengdu, China van Pieter Knibbe - WaarBenJij.nu

31 Mei, Chengdu….. loopdag,

Blijf op de hoogte en volg Pieter

31 Mei 2015 | China, Chengdu

Voor Chengdu heb ik geen vast programma maar wel een heleboel dingen die ik wil doen en zien. Ik heb er tenslotte in 2007-2008 een vestiging gehad van Fairplay Engineering. In die tijd was ik er dikwijls. Van de relaties, vrienden en kennissen is het contact verloren gegaan. Voor deze paar dagen ga ik die niet opnieuw aanhalen. Door de wat langere blog gisteren was het ontbijt ook wat later. Pas om 8h45 was ik er en heb dat tot 9h30 gerekt met voor china redelijke koffie en lekkere koekjes.
Omdat het zondag is hebben de meeste Chinezen vrij en is het overall druk en gezellig. Eerst ben ik naar de Bookworm gegaan voor een kop echte koffie. Daar kon men mij informatie geven over een metropasje. Die zijn niet in een metrostation te krijgen maar alleen bij kleine supermartjes en stalletjes aan de kant van de straat. Zonder metropasje moet je vaak lang in de rij staan voor een kaartje, vooral op een zondag. Zo’n ding koop je zonder tegoed en dat tegoed koop je WEL in het metrostation.

Chengdu heeft 2 metrolijnen. Noord-Zuid lijn 1 en Oost-West lijn 2. Kruispunt is Tianfu square het onmiskenbare hart van Chengdu. Het hotel staat op station Nijiaqiao, lekker makkkelijk. Ik ben naar Peoples park gegaan, 1 station west van Tianfu Square. Dat park had ik eigenlijk nog nooit goed bekeken. Het was daar leuk en daarna ben ik voor mijn zusje weer gaan kijken naar kleine flesjes. Ze had wat aangegeven maar daar kon ik echt niets vinden. Wel vond ik daar een nieuwe “ancient city” met allemaal oude stijl winkels waar een aantal toeristenbussen stonden. Ik herinnerde me dat ik dat ooit al een keer gezien had toen het net geopend was en ben toen maar terug gelopen naar peoples park waar het rondkijken op een zondagmiddag gewoon vermakelijk is. Ik heb daar geluncht met heerlijke Jasmijnthee (met bloemblaadjes). Na een uurtje weer naar de metro gelopen en naar het shopping deel gereist, 1 station ten oosten van het centrum. Jeetje daar is heel wat veranderd. Zowel boven als onder de grond. Vooral het deel waar het metrostation staat.
Na een half uurtje shoppend richting Tianfu square kwam ik bij de oude telefoonmarkt….. die bleek bijna helemaal geruimd te zijn. Jammer. Toen maar doorgelopen naar Good Wood Coffee tegenover het Dynasty hotel…… het enige hotel waarvan niek de Chinese naam de rest van z’n leven waarschijnlijk nooit meer zal vergeten. Destijds een monumental gebouw in het stadshart. Nu omgeven door hogere gebouwen. Na de koffie waarvan de lage kwaliteit gecompenseerd werd door een hoge prijs ben ik naar het stadshart gelopen waar het ook nog gezellig druk was met veel straatverkoop. Ik wilde door. Het was inmiddels 4 uur en m’n bril ligt klaar bij de opticien 2 blokken lopend westelijk van m’n hotel. Na 45 minuten was ik er, had ik ook nog m’n lenzen in het hotel uitgedaan. De bril was in orde en ik kreeg een sterk brillen hoesje mee. M’n voeten waren wel zo’n beetje aan het einde dus bracht ik ze naar de Bookworm voor een rustpauze. Ondertussen nam ik zelf maar een glaasje vers citroensap tegen de hitte terwijl ik me af zat te vragen waar ik eens zou gaan eten. Er zijn veel opties en ik koos na een klein uurtje voor één van de restaurants in het Global Center. Ik wilde me toch even orienteren voor het besluit er 2of 3 nachten door te brengen.

Daar aangekomen was ik al weer onder de indruk van de voorgevel van 500x100 meter (de breedte is 400m). 2 jaar geleden stond ik daar toen het nog niet af was. Binnen 1 en al pracht en praal. Het gebouw bestaat eigenlijk uit een vierkante façade van kantoren en winkels waarbinnen dus een grote ruimte overblijft Dat gedeelte is helemaal overkapt maar op iets lagere hoogte, ik denk ca 70 m. Binnen die ruimte is een bad met golven, een mall, ontzettend veel restaurants, department stores en uiteraard het intercontinental hotel. Het heeft me uiteindelijk ruim een half uur lopen gekost voor ik de receptie had gevonden om me te laten voorlichten. De man in het zwarte pak bevel me aan om via CTRIP te boeken, dat was het goedkoopste. Op de benedenverdieping rijdt een electrische taxi die je naar je kamer kan brengen. M’n arme voeten hadden het al weer heel wat te verduren. Toen de andere 3 verdiepingen van het mall gedeelte globaal (ik denk lang niet helemaal) rondgelopen en bij een tentje wat gegeten. Ik kom hier terug. Dat zeker. Maar ik begon te twijfelen of ik hier 2 dagen in m’n eentje in een dure hotelkamer wil gaan zitten. Vandaag wordt geen knoop doorgehakt. Ik zit in een prima en prima gelegen hotel.

Op de terugweg nog even een bakkie “regular” in de bookworm en om 9 uur lag ik lichamelijk uitgeput te sudokuen op bed

  • 01 Juni 2015 - 16:29

    Rob:

    Wellicht heb je genoeg ervaring opgedaan en informatie verzameld om aan een nieuwe, andere, lonely planet te beginnen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Reizen is mijn passie. Combineren met business is dan ideaal. Gelukkig laat mijn baantje me toe overal te werken waar een internet aansluiting is. Dory wil wel op vakantie maar niet als ik dan ook nog ga zitten werken. Heerlijk is dat, kunnen we nog een keertje weg, en dan samen.

Actief sinds 23 Feb. 2011
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 10901

Voorgaande reizen:

24 April 2015 - 04 Juni 2015

Asia Pacific Beach

Landen bezocht: