15 Mei, Vertraagde aankomst in Guangzhou. - Reisverslag uit Kanton, China van Pieter Knibbe - WaarBenJij.nu 15 Mei, Vertraagde aankomst in Guangzhou. - Reisverslag uit Kanton, China van Pieter Knibbe - WaarBenJij.nu

15 Mei, Vertraagde aankomst in Guangzhou.

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

15 Mei 2015 | China, Kanton

15 Mei, Vertraagde aankomst in Guangzhou.
De prachtige Chinese dames heb ik lekker laten slapen en ben vroeg m’n bed uitgegaan en naar de restauratiewagon gegaan. In m’n bed kon ik niet rechtop zitten vanwege het lage plafond. Het menu plaatje van de gebakken eieren met spek konden ze niet bedienen. Wel een gebakken ei die dreef bovenop spicy noodle soup. Die heb ik dan maar gekocht. Toen alle klanten bediend waden begonnen de serveersters aardappels te schillen met een mesje op het tafeltje achter me……. Ongelooflijk dat ze zo basic koken in de trein. In de nieuwe snelle treinen doen ze dat zeker niet meer. Ik ben daar gaan zitten bloggen. Ze hadden geen koffie maar toen ik ze een zakje uit mijn voorraad gaf waren ze bijzonder bereidwillig om dat in een kopje te doen endaar wat heet water bij te gieten.
Toen ik even opkeek was de restauratiewagon leeg en zag ik alleen de rug van een buitenlander. Zie je niet veel op deze treinen. Toch maar er even naar toe gelopen. Het was een Ier van begin 30. Hij had de allergoedkoopste zitplaats in de trein genomen….. een hardcore backpacker dus. Hij had wel een lonely planet maar geen telefoon of andere communicatiemiddelen. Zijn vriendin zou om 4 uur in Guangzhou aankomen en samen zouden ze dan helemaal via Beijing en Ulan Bator met de trein terugreizen naar Europa. Wel via de ‘ beaten track’ dus met koffie, andere buitenlanders en bier dus. Hij had ook al een hostel op het oog voor minder dan 100 RMB/dag. Hij was toch nieuwschierig naar andere mogelijkheden en we spraken af elkaar na het uitstappen op het perron te ontmoeten.
Terug naar mijn slaapplek in de trein. Ik kreeg wat gezichtsveld problemen. Kon niet goed meer zien. Daar heb ik ca 2 keer per jaar last van en wordt gevolgd door hoofdpijn…… Ik ben een half uurtje gaan liggen op m’n plek tot ik m’n treinkaartje terugkreeg van de conducteur. De trein was anderhalf uur te laat bij de eindbestemming Guangzhou. Ongelooflijk hoeveel mensen er uit zo’n trein komen, ik schat zo’n 1000 personen. De Ier kwam als een van de laatsten. Buiten was m’n gezichtsveld weer normaal.
Na een metro introductie ben ik met de Ier (Fionn) wat gaan lopen met baggage door de nauwe straatjes van Haizhu area en wat goedkope hotels bekeken. Alles was hem te duur (> 100 RMB) dus besloot ik mede vanwege de opkomende hoofdpijn m’n bekende Guangzhou Hotel te boeken. Eigenlijk boven het backpacker budget maar ik had geen zin in gezeur en verder gezoek naar een ho(s)telletje. Voor de Ier heb ik een plattegrond bij de receptie gevraagd en we hebben afscheid genomen. Hij had nog maar 2 uur om wat te vinden en om naar de luchthaven (45 minuten rijden) te komen.
Ik heb m’n kleren gewassen en daarna contact opgenomen met Meiling, een vriendin in Guangzhou en afgesproken met haar te gaan eten vanavond. Tot die tijd eerst blog afgemaakt en gepubliceerd en daarna gaan slapen tot 6 uur. Ik werd wakker met hoofdpijn maar toch niet genoeg om de afspraak af te zeggen. Ze stuurde een berichtje waar ze op me zou wachten: Beijing Lu. De nr 1 shopping street van Guangzhou.
We vonden een Koreaans barbecue restaurant en hebben daar lekker spicy shrimps & vegetables gegeten. M’n hoofdpijn verdween langzamerhand. Om 9 uur namen we afscheid na nog een ijsje te hebben genomen in wat ze “ het lekkerste ijs in Guangzhou” noemde. Daar kon ik me iets bij voorstellen.
Na nog een kopje koffie tegenover het hotel ben ik lekker op tijd m’n bed ingedoken zonder verdere plannen voor Guanghou, behalve dan dat ik morgen eerst goed zou uitslapen. Ik had geen hoofdpijn meer. Ik vermoed dat ik cognitief oververmoeid ben. De zintuigen hebben zoveel nieuwe indrukken in een korte tijd gehad. Misschien even een paar dagen rustiger bewegen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Reizen is mijn passie. Combineren met business is dan ideaal. Gelukkig laat mijn baantje me toe overal te werken waar een internet aansluiting is. Dory wil wel op vakantie maar niet als ik dan ook nog ga zitten werken. Heerlijk is dat, kunnen we nog een keertje weg, en dan samen.

Actief sinds 23 Feb. 2011
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 10916

Voorgaande reizen:

24 April 2015 - 04 Juni 2015

Asia Pacific Beach

Landen bezocht: