18 Mei, Shenzhen, LED, Splendid China - Reisverslag uit Shenzhen, China van Pieter Knibbe - WaarBenJij.nu 18 Mei, Shenzhen, LED, Splendid China - Reisverslag uit Shenzhen, China van Pieter Knibbe - WaarBenJij.nu

18 Mei, Shenzhen, LED, Splendid China

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

18 Mei 2015 | China, Shenzhen

18 Mei, Shenzhen, LED, Splendid China
Om 9 uur hadden we afgesproken te ontbijten, Wilma, Mina en ik…… gezelli. Het was een eenvoudig ontbijt buffet voor 15 RMB (delen door 10 en dan de helft erbij voor EUR). Ook “foreigners” komen daar goed aan hun trekken. Mina heeft het niet breed maar klaagt daar nooit over. Ze at 2 volle borden leeg.

De metro was stampvol en zelfs staan was dringen. Op elk bankje kunnen normaliter 6 personen zitten…. Soms wel 7. We stonden tussen 2 bankjes met elk 5 personen……. Hmmmm…. Grrrr… Ik ben toen in het chinees hardop gaan tellen tot 5 …… rare gezichten…… nog een keer en met m’n handen het splijtende gebaar gemaakt dat het nog iemand kon zitten…… dat was de plek voor Wilma. Het tegenoverliggende bankje precies hetzelfde….. daar ben ik gaan zitten. De meeste chinezen in het compartiment konden er wel om lachen dat ik dat zo deed. Mina kon 2 stations verder naast Wilma gaan zitten.

Na 11 metrostations kwamen we bij Huaqiangbei (spreek H uit als G en de q als t). Een straat met allemaal grote gebouwen waarbinnen het krioelt van winkeltjes en marktjes. Het is het grootste electronica handels centrum van China. Er werken zeker zo.n 60.000 mensen. Kijk ook niet raar op als je een karretje vol iPads voorbij ziet komen. Wie ooit naar Shenzhen gaat moet daar zeker eens een dag naar toe gaan. Het is vrijwel onmogelijk om daar niets te kopen. Je vind altijd iets “handigs”.
In een van die gebouwen zit op de 5e en 6e verdieping de LED market. Fabrieken hebben daar hun showroom waar je kunt bestellen. Ik wilde daar TL balken kopen voor ons kantoor. De vorige keer had ik er 17 gekocht en als handbagage meegenomen. Nu wilde ik een “ doos” kopen. Ik heb bij 3 stands een prijs opgevraagd en meteen mijn keuze gemaakt. Bij deze fabrikang zitten er 25 LED TL balken in een doos te zitten. Prijs 21 RMB/stuk. (T8, 220V, 18W, 1800 Lumen, Kleur 4000-4200 K- Neutraal Wit). Daarbij komt verzendkosten naar Chengdu, 2000 km verderop voor RMB 66 en het inkratten van de doos voor 35 RMB. Qiqi (een vriendin van toen ik in Chengdu nog een kantoor had) was bereid om de doos in ontvangst te nemen zodat ik hem op 1 of 2 juni bij haar kan ophalen en als baggage meenemen op mijn vlucht naar nl op 4 juni.

Na nog een uurtje rondlopen zijn we een restaurantje ingedoken voor een Chinese lunch, 5 gerechten voor 66 RMB, uitgezocht door Mina. Nog weer even rondlopen en toen naar “Splendid China” een Chinees cultuur thema park waar ik voor de 6e (?) keer heen ging. In het park zitten een aantal dorpjes behorende bij de diverse Chinese bevolkings groepen. Bij bijna elk dorpje worden elke dag een paar showtjes gegeven. Vanaf 4 uur zijn er 3 grotere shows die de meeste mensen aflopen, waaronder wij dus ook. De 2 grootste shows (om 17h00 en 19h30) waren behoorlijk aangepast. Heel erg indrukwekkend. Vóór de laatste show hebben we gedineerd. Het was een buffet waar ik ooit tijdens een van mijn vorige bezoeken ziek van ben geweest (‘s nachts alles eruit). Ik eet er dus een beetje met argwaan. Het zal wel psychisch zijn maar ik voelde helaas aandrang en ging naar het toilet……. Als halve chinees draag ik altijd een pakje tissues voor die gelegenheid met me mee want als er op een openbaar toilet papier ligt is dat heel snel op, ‘t is namelijk geld waard. Dit openbaar toilet werd goed schoon ge houden maar bevatte geen “europees toilet” maar slechts hurktoiletten. Sneu voor die bus met russen die er ook waren. Voor mij maakt het inmiddels niet meer uit. Ik heb het truukje geleerd.

Tussen de bedrijven door met Jasmine gecommuniceerd over mijn volgende bestemming: Zhangzhou, een kleinere “ town “ vlak voor “city” Xiamen (directe bestemming van KLM). Jasmine heeft voor mij een ticket met de high speed trein geboekt. Deze lijn moet nieuw zijn want op google (plaatjes sneltrein net) kon ik geen sneltrein daarnaartoe viinden.
Na de laatste show (batterijen van m’n camera waren op, maar gelukkig had Wilma een goede camera) met de metro 5 stops naar het hotel. Mina moest nog 5 stations verder en zou morgen 8h45 weer bij ons aansluiten voor ontbijt. Ik denk dat ze het een leuke dag heeft gevonden. Ze zal zich wel zorgen maken over haar business en haar inkomsten dus dat maak ik morgenochtend dan even met haar in orde. Wilma en ik hebben nog even gezocht naar een koffie plekje maar konden niets anders bedenken dan bij een paar Chinese here naan tafel aanschuiven voor een kopje thee. Ook een leuke ervaring voor het slapengaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

Reizen is mijn passie. Combineren met business is dan ideaal. Gelukkig laat mijn baantje me toe overal te werken waar een internet aansluiting is. Dory wil wel op vakantie maar niet als ik dan ook nog ga zitten werken. Heerlijk is dat, kunnen we nog een keertje weg, en dan samen.

Actief sinds 23 Feb. 2011
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 10915

Voorgaande reizen:

24 April 2015 - 04 Juni 2015

Asia Pacific Beach

Landen bezocht: